VAN IN
Hoe werkt Oh là là ! ?
 
Binnen elke leeftijdsgroep (derde kleuterklas, eerste, tweede, derde en vierde leerjaar) werkt Oh là là ! rond 7 thema's.
 
Per thema volgen we de volgende stappen:
 
Stap 1: context creëren
De leerkracht creëert voor de kinderen een duidelijke context door middel van speelse activiteiten en door het vertellen van een leuk Nederlands contextverhaal. Die verhalen werden door Rien Broere voor de methode geschreven en sluiten perfect aan bij de liedjes. De leerkracht vertelt het verhaal samen met de poppen Flonflon (derde kleuterklas, eerste en tweede leerjaar) of Cloclo (derde en vierde leerjaar), die zo nu en dan met een Frans woordje of een kort zinnetje tussenbeide komen. Bij elk verhaal horen grote vertelplaten met prachtige tekeningen.
 
Stap 2: de initiatie zelf
De kinderen beluisteren een paar keer het liedje (speciaal voor de doelgroep geschreven) dat aansluit bij de context. De liedjes sluiten qua thematiek, klank en ritmiek aan op de belevingswereld en de zangmogelijkheden van de kinderen. De doelwoorden van het thema worden in het lied veelvuldig herhaald. De liedjes zijn de dragers van de woorden en van de eerste omgangsvormen en zorgen ervoor dat alles lang in het geheugen van de kinderen blijft hangen. De liedjes zijn gezongen door de Franstaligen Geneviève Laloy en Valéry Bendjilali, die garant staan voor een leuke, kindvriendelijke uitvoering en voor een perfecte uitspraak. In het derde en vierde leerjaar beluisteren de kinderen ook nog een dialoog en een portret, gevolgd door een verwerkingsactiviteit in het speelleerschrift.
 
Stap 3: de verwerkingsactiviteiten
Het liedje en het verhaal worden nadien door middel van 2 muzische (klassikale) activiteiten (muziek, drama, beweging, beeld), 1 klassikale activiteit met het speelleerschrift en verschillende cd-romactiviteiten (hoekenwerk) verwerkt. Die verwerking zorgt voor het vastzetten van de doelwoorden, de uitspraak, de juiste structuren ... Bij elk thema hoort ook een gezelschapsspel met minidoelwoordenkaarten (hoekenwerk). Daarnaast krijgt de leerkracht een waaier aan suggesties waaruit hij kan kiezen en waarmee hij nog beter de initiatiedoelen bereikt.
 
 


 |  | 

Credits

  Bordboeken Plus