Werken met kunst - Ervaringen van gebruikers

Enkele leerkrachten hebben deze werkwijze uitgeprobeerd in de paastijd en vertellen hier hun ervaringen:
Op deze pagina vindt u de werken van de kinderen.

Lien Voets, kleuterleidster, 4-jarigen

De kleuters hadden absoluut geen probleem om zich in te leven in de prent, hoewel ik dit wel verwacht had. Ze lieten hun fantasie de vrije loop en wisten zeer goed wat ze wilden.
Ten slotte mochten de kleuters, indien gewenst, een tekening maken van zichzelf in de prent. Ook dit gaf een beter resultaat dan ik had gedacht. Op dat moment had het hele gebeuren nog maar weinig te maken met het Bijbelverhaal, maar de kleuters gingen helemaal op in hun eigen verhaal.
Zowel de gebruikte prent als hun eigen fantasieverhaal als het Bijbelverhaal spraken de kleuters erg hard aan. Het onderwerp leefde bij de kinderen!


Magda Verbiest, klasleerkracht 3e leerjaar
Vrije basisschool ‘De Graankorrel’
Blaubergsesteenweg 172
2230 Herselt

De titel kiezen ging nog, maar het verhaal kwam niet op gang. Toen ben ik tot tekenen overgestapt en dat lukte wel. Na het tekenen konden de kinderen wel van start gaan met hun eigen verhaal, weliswaar voor de meesten al vertellend.
In het Emmaüsverhaal zelf (versie uit kijkbijbel) bleven de kinderen wat steken bij het verdriet van de twee mannen omtrent Jezus’ dood. Het hoop- en vreugdevolle kwam er niet echt uit.
Toch waren de kinderen erg tevreden over hun kunstwerk en hun verhaal. De tentoonstelling in de klas en op de website van onze school was voor hen erg belangrijk en een groot succes. Er was belangstelling voor hun werkjes! Dat motiveerde hen enorm!

Belangrijke tips:


Gonda Wollants, bijzondere leermeester godsdienst, 4e leerjaar
De Vesten Herentals
Luchtballon Geel

De titel van het kunstwerk kiezen was erg belangrijk. Vanuit die titel vertellen kinderen hun eigen verhaal!
Het was niet altijd gemakkelijk om het verband tussen het kunstwerk en eigen leven te leggen.
Wanneer kinderen uit zichzelf verhalen over verdriet en verrijzen vertellen, dan is het gemakkelijker om het verband tussen eigen ervaringen en het verrijzenisverhaal te zien!
Besluit: Zowel de kinderen als ikzelf waren erg tevreden over dit concept.
Sommige kinderen kwamen zelfs tot een eigen verrijzeniservaring!


Marleen Claes, bijzondere leermeester godsdienst
Sint- Norbertusinstituut
Groenstraat 73
2060 Antwerpen


Uitgevoerd in 3e leerjaar en in 6e leerjaar.
Eerste vaststellingen:


Geert Speelman, bijzondere leermeester godsdienst
Duffel


Patricia Cerstiaens, bijzondere leermeester godsdienst 1e leerjaar
B.S. Bisterveld Kessel
B.S. Willem Tell Olen
B.S. De Wijngaard Grobbendonk