Werken met kunst: een korte verheldering

Kunst en godsdienst spreken in de mens hetzelfde aan: het verlangen om de wereld als onuitputtelijke bron van zin te verkennen. Via het project ‘werken met kunst’ willen we verhelderen hoe godsdienst en kunst bevruchtend op elkaar kunnen inwerken. Dit gebeurt heel concreet aan de hand van 2 uitgewerkte voorbeelden: ‘werken met kunst in de kerstperiode’ en ‘werken met kunst in de paastijd’.

Hoe werkt het project ‘werken met kunst’?
In vijf stappen waarvan 4 ondersteund door een (taalgedifferentieerd) werkblad voor de kinderen:

  1. het kunstwerk laten 'werken': De kinderen bekijken de kunstwerken, laten ze op hen inwerken en wisselen hierover van gedachten.
  2. het kunstwerk laten 'vertellen': De kinderen bouwen een verhaal bij het kunstwerk en gooien het in de groep of in de klas.
  3. van schrijfwerk over verhaalkunst naar horizonverbreding: Door een Bijbelverhaal, in dit geval een geboorte- of verrijzenisverhaal, aan te bieden, komen de gevoelswereld van de kinderen en het Bijbelfragment met elkaar in aanraking.
  4. verhaalkunst wordt beeldende kunst: De kinderen herscheppen ofwel het Bijbelverhaal ofwel hun eigen verhaal tot een kunstwerk.
  5. beeldvorming in beweging: Er wordt nagegaan of via elementen van muzische vorming de kinderen vreemde aspecten doorheen het project geïntegreerd hebben.

Dit is geen rigide structuur of werkwijze. Gaandeweg zul je hier zelf creatief mee leren omspringen.

Positieve punten van dit project

De theoretische onderbouw van dit project